Zazwyczaj naukę czytania dzieci rozpoczynają jako 6-latki. Tymczasem naukę czytania Metodą Krakowską, wybraną przez nasze przedszkole, można rozpocząć w wieku 3 lat. Niektóre dzieci przyswajają naukę czytania błyskawicznie. Większość jednak ma z tym problem. Metoda Krakowska pozwala na rozwój obu półkul mózgowych. Zajęcia oparte są o zabawę, sam cel czytania jest poboczny.
Na początku uczymy różnicowania kształtów, odnajdywania podobieństw i różnic, układania sekwencji, składania obrazków z części, ćwiczymy pamięć. To wszystko pomaga różnicować litery i sylaby, naturalny jest również kierunek czytania.
Naukę czytania rozpoczynamy od samogłosek, gdy dzieci opanują już odczytywanie sekwencji samogłosek, przechodzimy do prostych wyrażeń dźwiękonaśladowczych (hau, mu, kwa itp.). W dalszej kolejności przechodzimy do nauki odczytywania sylab. Kolejność wprowadzania sylab określają litery: p, m, b, l, f, w, t, d. Na samym końcu przechodzimy do składania z sylab całych wyrazów i czytania ze zrozumieniem.
Zajęcia przedstawione poniżej zostały przeprowadzone w grupie „Orzechowej” (5,6-latki).
Jak widać samogłoski i sylaby można wpleść w każdą zabawę. Warto pamiętać, że „praca z książką” to tylko śladowa część przy nabywaniu umiejętności czytania.